TAFAKKUR MALAM - MUNAJAT 5 - IMAM ABIL HASAN ASY-SYAZILI

 


MUNAJAT 5
IMAM ABIL HASAN ASY-SYAZILI

Oleh
Ma'ruf Zahran

Ya Allah, kami mohon kepadaMu lisan yang basah  dalam berdzikir kepadaMu, hati yang nikmat dengan bersyukur, badan yang ringan dan mudah dalam giat taat kepadaMu, berilah kami anugerah yang tidak pernah dilihat mata, anugerah yang tidak pernah didengar telinga, anugerah yang tidak pernah terbetik di hati manusia sebagaimana anugerah yang telah Engkau beritakan kepada RasulMu, pemimpin kami, Muhammad SAW. Anugerah yang telah Engkau ketahui dalam ketersembunyian ilmu ghaib di sisiMu. Cukupkan kami dengan segala anugerah agung itu tanpa sebab. Ya Allah,  jadikan diri kami sebagai pelayan untuk berkhidmat bagi kecukupan para waliMu. Ya Allah,  jadikan kami sebagai penolong bagi para waliMu dalam menghadapi musuh-musuh mereka yang hakikatnya adalah musuhMu. Sesungguhnya Engkau berkuasa atas segala sesuatu.

Allahumma  ... Kami bermohon kepadaMu iman yang kekal, hati yang tunduk, ilmu yang bermanfaat, keyakinan yang benar, agama yang lurus, keselamatan dari bencana, keselamatan yang sempurna, keselamatan yang kekal. KepadaMu rasa syukur kami tadahkan atas keselamatan dan kami memohon kepadaMu kekayaan tanpa bantuan manusia.

Allahumma  ... Kami bermohon kepadaMu taubat yang sempurna, ampunan yang menyeluruh, kasih sayang yang tiada ujung, sifat kebaikan yang jernih, pengetahuan yang luas, cahaya yang cemerlang, syafaat yang tegak, hujjah yang tepat, derajat yang tinggi. Allahumma  ...  Dengan pemberian karunia Tuhan kami, lepaskanlah belenggu maksiyat dari kami, dan lepaskanlah ikatan nikmat dari kami. Sebab, sesungguhnya hanya Engkau yang kami damba.

Allahumma  ... Kami bermohon kepadaMu taubat yang kekal dan jauhkan kami dari sebab-sebab kedurhakaan, serta hilangkan dari kami pikiran untuk kedurhakaan dengan jalan nikmat atau dengan jalan musibah. Allahumma  ... Gantilah nikmat kedurhakaan dengan nikmat ketundukan, dan gantilah musibah kedurhakaan dengan musibah ketundukan kepadaMu. Allahumma  ... Ingatkan kami dengan rasa takut kepadaMu sebelum kami kehilangan diriMu, berilah perasaan selalu berharap kepadaMu sebelum Engkau tinggalkan kami, berilah perasaan cinta kepada kekasihMu sebagai pengantar utama untuk mencintaiMu.

Allahumma  ... Rasakan kepada kami rasa bersyukur dan jauhkan kami dari rasa berkufur. Curahkan kepada kami lautan kemurahanMu, luaskan kepada kami daratan kemaafanMu. Sehingga kami keluar dari alam dunia dalam keadaan selamat dari kebinasaan. Jadikanlah  kami mengucap syahadat dengan sempurna di saat akan wafat. Duhai sang maha penyayang, sayangilah kami seperti Engkau telah menyayangi kesayanganMu. Duhai sang maha pengasih, kasihanilah kami sebagaimana Engkau mengasihi kekasihMu. Cintakan kami kepada kekasihMu, dan cintailah  kami berkat kekasihMu. Sayangilah kami seperti kesayangan kekasih dengan kekasihNya di waktu kepayahan kami. Gantilah kedukaan kami dengan kegembiraan selalu memandangMu.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

TIPUAN PAHALA DAN DOSA CIRI AKHIR ZAMAN

AN NURIYAH

KULIAH AGAMA - KETUHANAN YME DAN FILSAFAT KETUHANAN