TAFAKKUR MALAM - MUNAJAT 7 - IMAM ABIL HASAN ASY-SYAZILI

 


MUNAJAT 7
IMAM ABIL HASAN ASY-SYAZILI

Oleh
Ma’ruf Zahran

Rabbi, ... Orang yang mendapatkan kemurahanMu sesungguhnya keberuntungan sedang orang yang jauh dari kemurahanMu sesungguhnya adalah kerugian. Sebab kemurahanMu bukan dikhususkan bagi siapa yang taat kepadaMu, akan tetapi Dia curahkan dengan mendahulukan siapa yang Dia kehendaki, walau dia mendurhaka kepadaMu dan berpaling dariMu. Bukanlah termasuk kemurahanMu untuk orang-orang yang tidak berbuat kebaikan, kecuali siapa yang berbuat baik di dalam kehendakMu. Engkau pemilik kemuliaan dan kemurahan yang sangat banyak. Akan tetapi termasuk kemurahan adalah dengan berbuat kebaikan kepada siapa yang berbuat keburukan kepadaMu.

Rabbi  ...

Rabbi  ...

Rabbi  ...

Engkau maha penyayang diantara yang menyayangi  ...

Engkau maha pengasih di antara yang mengasihi  ...

Engkau maha pemaaf di antara yang memaafkan  ...

Engkau maha pengampun di antara yang mengampuni  ...

Engkau maha tinggi tetapi Engkau maha meliputi  ... Engkau telah menyuruh kami berbuat kebaikan kepada siapa yang telah  berbuat keburukan kepada kami, maka Engkau lebih utama dalam hal keutamaan ini daripada kami. Rabbana, kami telah menganiaya diri kami dan jika Engkau tidak mengampuni kami, sungguh pasti kami termasuk orang-orang yang merugi.

Rabbi  ...

Rabbi  ...

Rabbi  ...

Ya Allah  ... Duhai sang pengasih, duhai sang penyayang. Wahai Dia  ... Dia  ... Dia  ... Dia  ... Dia (Ya Huw  ... Huw  ... Huw  ... Huw  ... Huw). Jika kami tidak patut mendapatkan rahmatMu, maka rahmatMu  lebih patut mendapatkan kami  ... Wahai Tuhan  ... Wahai Pemimpin  ... Wahai Tuhan yang menolong siapa yang mendurhaka kepadaNya  ..., tolonglah kami (3x)  ...

Komentar

Postingan populer dari blog ini

TIPUAN PAHALA DAN DOSA CIRI AKHIR ZAMAN

AN NURIYAH

KULIAH AGAMA - KETUHANAN YME DAN FILSAFAT KETUHANAN